cs@cs.ucy.ac.cy | +357-22-892700

| | | | MyCS Portal |

Μαθήματα για άλλα Τμήματα

Τα μαθήματα αυτά προσφέρονται για φοιτητές άλλων Τμημάτων. Το περιεχόμενο τέτοιων μαθημάτων διαμορφώνεται κατάλληλα, με στόχο την αντίληψη, από φοιτητές άλλων επιστημών, της σημασίας της Πληροφορικής, της σχέσης της με άλλες επιστήμες και των δυνατοτήτων που προσφέρει. Κάθε ένα από τα μαθήματα Πληροφορικής για άλλα Τμήματα φέρει 5, 6 ή 7 μονάδες ECTS. Τα μαθήματα αυτά δυνατόν να προσφέρονται κάθε εξάμηνο ή να προσφέρονται σε «παράλληλες τάξεις», ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες και δυνατότητες.

ΕΠΛ 001 Εισαγωγή στην Επιστήμη της Πληροφορικής

Τύπος: Υποχρεωτικό (για τους φοιτητές των Τμημάτων ΚΠΕ, ΨΥΧ) και Ελεύθερη Επιλογή

Επίπεδο: Προπτυχιακό

Εξάμηνο: Χειμερινό και Εαρινό

Πίστωση: 6 μονάδες ECTS

Διδάσκων: ……………… (χειμερινό) / ……………… (εαρινό)

Στόχοι: Εισαγωγή στις βασικές έννοιες και το ευρύ φάσμα της Πληροφορικής. Εξοικείωση και ολοκληρωμένη ενημέρωση των φοιτητών με τη δομή και τη χρήση των υπολογιστών, τα υπολογιστικά προγράμματα, το Διαδίκτυο και τις εφαρμογές της Πληροφορικής σε άλλα πεδία.

Περιεχόμενο: Το μάθημα αυτό απευθύνεται σε φοιτητές που δεν ανήκουν στο Τμήμα Πληροφορικής και έχει σκοπό την προβολή και επεξήγηση βασικών αναγκών της επιστήμης της Πληροφορικής. Επιδιώκει τη μελέτη των υπολογιστών και τις σύγχρονες τάσεις στο χώρο της Πληροφορικής καθώς και τις δυνατές εφαρμογές της σε διάφορους τομείς. Παράλληλα, επιχειρεί να δώσει στους φοιτητές άλλων ειδικοτήτων, οι οποίοι θα αποτελέσουν χρήστες των υπολογιστών και κυρίως του διαδικτύου στο δικό τους εργασιακό χώρο, την ευκαιρία να εκτιμήσουν τις δυνατότητες που τους προσφέρει η Πληροφορική. Επίσης οι φοιτητές μέσα από το υλικό θα έρθουν σε επαφή με τους κινδύνους και κακόβουλη χρήση του διαδικτύου και πως να προστατευτούν απο αυτά τόσο σε προσωπικό, όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο. Μέσω των εργαστηριακών ασκήσεων, θα γίνει εξοικείωση των φοιτητών με διάφορα λογισμικά πακέτα, τα οποία θεωρούνται χρήσιμα στην ακαδημαϊκή κι επαγγελματική τους σταδιοδρομία. Πιο συγκεκριμένα οι φοιτητές του ΕΠΛ001 θα έρθουν σε επαφή με ασφάλεια στο διαδίκτυο, κοινωνικά δίκτυα, εισαγωγή στο Web 2.0, μηχανές αναζήτησης, εργαλεία διαχείρισης βιβλιογραφίας και αποφυγή πλαγιαρισμού, χρήση κοινωνικών δικτύων για δημιουργία ιστοσελίδας και προώθησης μικρής επιχείρησης.

Προαπαιτούμενα: ---------------

Βιβλιογραφία: ---------------

Μέθοδοι διδασκαλίας: Διαλέξεις (3 ώρες εβδομαδιαίως) και Εργαστήριο (1.5 ώρες εβδομαδιαίως).

Αξιολόγηση: Τελική εξέταση, ενδιάμεση εξέταση και κατ’ οίκον εργασία (εργαστηριακές ασκήσεις).

ΕΠΛ 002 Εισαγωγή στην Επιστήμη της Πληροφορικής

Τύπος: Υποχρεωτικό (για τους φοιτητές του Τμήματος ΕΠΑ-ΔΗΜ και ΕΠΑ-ΠΡΟ)

Επίπεδο: Προπτυχιακό

Εξάμηνο: Χειμερινό και Εαρινό

Πίστωση: 5 μονάδες ECTS

Διδάσκων: ……………… (χειμερινό) / ……………… (εαρινό)

Στόχοι: Εισαγωγή στις βασικές έννοιες και το ευρύ φάσμα της Πληροφορικής. Εξοικείωση και ολοκληρωμένη ενημέρωση των φοιτητών με τη δομή και τη χρήση των υπολογιστών, τα υπολογιστικά προγράμματα, το Διαδίκτυο και τις εφαρμογές της Πληροφορικής σε άλλα πεδία.

Περιεχόμενο: Θεμελιώσεις της Πληροφορικής, τα κυριότερα ιστορικά γεγονότα που έχουν συμβάλει στην εξέλιξη της και οι δυνατότητες χρήσης της. Βασικά στοιχεία που συνθέτουν την Πληροφορική και τρόποι αξιοποίησης της σε άλλες επιστήμες και εφαρμογές. Το λειτουργικό σύστημα Unix. Πρακτική εξάσκηση με πακέτα εφαρμογών, και το περιβάλλον Unix. Βασικές αρχές προγραμματισμού σε γλώσσα 4ης γενιάς.

Προαπαιτούμενα: ---------------

Βιβλιογραφία:

  1. B. A. Forouzan, Εισαγωγή στην Επιστήμη των Υπολογιστών, Εκδόσεις “ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ”, 2003.

Μέθοδοι διδασκαλίας: Διαλέξεις (3 ώρες εβδομαδιαίως) και Εργαστήριο (1.5 ώρες εβδομαδιαίως).

Αξιολόγηση: Τελική εξέταση, ενδιάμεση εξέταση και κατ’ οίκον εργασία (εργαστηριακές ασκήσεις).

ΕΠΛ 003 Επιστήμη της Πληροφορικής και Πληροφοριακά Συστήματα

Τύπος: Υποχρεωτικό (για φοιτητές τους φοιτητές των Τμημάτων ΟΙΚ και ΧΗΜ)

Επίπεδο: Προπτυχιακό

Εξάμηνο: Χειμερινό και Εαρινό

Πίστωση: 6 μονάδες ECTS

Διδάσκων: ……………… (χειμερινό) / ……………… (εαρινό)

Στόχοι: Εξοικείωση με τις βασικότερες έννοιες της Πληροφορικής, των Πληροφορια­κών Συστημάτων και Υπολογιστικών Συστημάτων. Επαφή με τις σύγχρονες τάσεις στην πρακτική της Πληροφορικής. Εξάσκηση στη χρήση διαφόρων λογισμικών πα­κέτων που είναι χρήσιμα στον ακαδημαϊκό και επαγγελματικό χώρο.

Περιεχόμενο: Το μάθημα αυτό απευθύνεται σε φοιτητές που δεν ανήκουν στο Τμήμα Πληροφορικής και έχει σκοπό την προβολή και επεξήγηση βασικών αναγκών της επιστήμης της Πληροφορικής. Επιδιώκει τη μελέτη των υπολογιστών και τις σύγχρονες τάσεις στο χώρο της Πληροφορικής καθώς και τις δυνατές εφαρμογές της σε διάφορους τομείς. Παράλληλα, επιχειρεί να δώσει στους φοιτητές άλλων ειδικοτήτων, οι οποίοι θα αποτελέσουν χρήστες των υπολογιστών και κυρίως του διαδικτύου στο δικό τους εργασιακό χώρο, την ευκαιρία να εκτιμήσουν τις δυνατότητες που τους προσφέρει η Πληροφορική. Επίσης οι φοιτητές μέσα από το υλικό θα έρθουν σε επαφή με τους κινδύνους και κακόβουλη χρήση του διαδικτύου και πως να προστατευτούν από αυτά τόσο σε προσωπικό, όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο. Μέσω των εργαστηριακών ασκήσεων, θα γίνει εξοικείωση των φοιτητών με διάφορα λογισμικά πακέτα, τα οποία θεωρούνται χρήσιμα στην ακαδημαϊκή κι επαγγελματική τους σταδιοδρομία. Πιο συγκεκριμένα οι φοιτητές του ΕΠΛ003 θα έρθουν σε επαφή με ασφάλεια στο διαδίκτυο, κοινωνικά δίκτυα, εργαλεία Web 2.0, μηχανές αναζήτησης, εισαγωγή στο Cloud Computing, βασικές αρχές προγραμματισμού, εισαγωγή στις βάσεις δεδομένων, βασικές αρχές σχεδιασμού ιστοσελίδων, χρήση κοινωνικών δικτύων για δημιουργία ιστοσελίδας και προώθησης μικρής επιχείρησης και προϊόντων (marketing).

Προαπαιτούμενα: ---------------

Βιβλιογραφία: ---------------

Μέθοδοι διδασκαλίας: Διαλέξεις (3 ώρες εβδομαδιαίως) και Εργαστήριο (1.5 ώρες εβδομαδιαίως).

Αξιολόγηση: Τελική εξέταση, ενδιάμεση εξέταση και κατ’ οίκον εργασία.

ΕΠΛ 011 Εισαγωγή στην Κοινωνία της Πληροφορίας

Τύπος: Ελεύθερη Επιλογή (για φοιτητές άλλων τμημάτων)

Επίπεδο Προπτυχιακό

Εξάμηνο: ………………

Πίστωση: 6 μονάδες ECTS

Διδάσκων: ……………….

Στόχοι Εξοικείωση με τις βασικότερες έννοιες και τις κυριότερες εφαρμογές της Κοινωνίας της Πληροφορίας.

Περιεχόμενο Παρουσίαση του διαμορφωμένου πλαισίου για την Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ). Βασικές έννοιες και δομικά στοιχεία της ΚτΠ, και το ευρύτερο πλαίσιο για την εφαρμογή της. Έννοιες όπως ηλεκτρονική κυβέρνηση, τηλεεργασία, ψηφιακή επιχείρηση, ηλεκτρονικό εμπόριο, τηλεϊατρική, κ.λπ. Επιπτώσεις της ΚτΠ στην κοινωνία και την οικονομία.

Προαπαιτούμενα: ---------------

Βιβλιογραφία:

  1. B. A. Forouzan, Εισαγωγή στην Επιστήμη των Υπολογιστών, Εκδόσεις “ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ”, 2003.

Μέθοδοι διδασκαλίας Διαλέξεις (3 ώρες εβδομαδιαίως).

Αξιολόγηση Τελική εξέταση και κατ’ οίκον εργασία (ατομική ενδιάμεση εργασία και ομαδική τελική εργασία).

ΕΠΛ 012 Τεχνολογίες Σχεδίασης Διαδικτυακών Τόπων

Τύπος: Ελεύθερη Επιλογή (για φοιτητές άλλων τμημάτων)

Επίπεδο Προπτυχιακό

Εξάμηνο: ……………….

Πίστωση 6 μονάδες ECTS

Διδάσκων ……………….

Στόχοι Εκμάθηση (α) βασικών εννοιών για το Διαδίκτυο και τον Παγκόσμιο Ιστό, (β) δημοφιλών τεχνολογιών σχεδιασμού και ανάπτυξης διαδικτυακών τόπων και (γ) της χρήσης εξειδικευμένου λογισμικού για το σκοπό αυτό.

Περιεχόμενο Εισαγωγή στο Internet και το Παγκόσμιο Πλέγμα Πληροφοριών (WWW), Τεχνολογίες ανάπτυξης εφαρμογών στο WWW. Web εξυπηρετητές και HTTP, HTML, XHTML, CSS, Javascript. Κανόνες σχεδιασμού διεπιφανειών. Αξιολόγηση ευχρηστίας.

Προαπαιτούμενα: ---------------

Βιβλιογραφία:

  1. Σ. Ρετάλης, Γ. Τσέλιος, HTML: Μαθήματα από το Απλό στο Σύνθετο, Εκδόσεις Καστανιώτη, 2003.

Μέθοδοι διδασκαλίας Διαλέξεις (3 ώρες εβδομαδιαίως) και Εργαστήριο (1.5 ώρες εβδομαδιαίως).

Αξιολόγηση Τελική εξέταση, ενδιάμεση εξέταση και κατ’ οίκον εργασία.

ΕΠΛ 013 Ιστορία και Φιλοσοφία του Υπολογισμού

Τύπος: Ελεύθερη Επιλογή (για φοιτητές άλλων τμημάτων)

Επίπεδο Προπτυχιακό

Εξάμηνο: ………………

Πίστωση 6 μονάδες ECTS

Διδάσκων: Α. Κάκας

Στόχοι Αντίληψη των βασικών εννοιών του Υπολογισμού, της Υπολογιστικής Μηχανής και της Ευφυΐας μέσα από την ιστορική εξέλιξή τους. Αντίληψη των θεμελιωδών θεωρικών και πρακτικών προβλημάτων για την αυτοματοποίηση του Υπολογισμού. Μελέτη της σχέσης της Πληροφορικής με την ανθρώπινη ευφυΐα.

Περιεχόμενο Θεμελιώδεις έννοιες υπολογισμού, πολυπλοκότητα προβλημάτων, υπολογιστικής μηχανής, αλγορίθμου, γλώσσας προγραμματισμού, γνώσης και ευφυΐας. Βασικά Υπολογιστικά μοντέλα και αντίστοιχα προβλήματα. Ιστορική εξέλιξη των Υπολογιστών και του θεωρητικού υπόβαθρου αυτών. Ο επιστημονικός και ο μηχανολογικός χαρακτήρας της Πληροφορικής. Σχέση της Πληροφορικής με άλλες επιστήμες και περιοχές όπως τα Μαθηματικά, τη Φυσική, τη Ψυχολογία και τη Βιολογία. Η Πληροφορική σήμερα στο διαδίκτυο και η μελλοντική εξέλιξη της Διαδικτυακής Πληροφορικής. Τεχνητή Νοημοσύνη και μηχανές με ευφυή συμπεριφορά. Ο εγκέφαλος και το μυαλό ως υπολογιστικές μηχανές. Αυτοματοποίηση της λογικής και της επιχειρηματολογίας. Η φυσική γλώσσα ως γλώσσα υπολογισμού

Προαπαιτούμενα: ---------------

Βιβλιογραφία:

  1. L. Floridi, Guide to the Philosophy of Computing and Information, Backwell 2004.
  2. Επιλεγμένα άρθρα από το περιοδικό Journal of Minds and Machines.

Μέθοδοι διδασκαλίας Διαλέξεις (3 ώρες εβδομαδιαίως) και Φροντιστήριο (1 ώρα εβδομαδιαίως).

Αξιολόγηση Τελική εξέταση και κατ’ οίκον εργασίες.

ΕΠΛ 014 Αριστοτέλης, Λογική και Ηθική Πληροφορική

Τύπος: Ελεύθερη Επιλογή (για φοιτητές άλλων τμημάτων)

Επίπεδο Προπτυχιακό

Εξάμηνο: Εαρινό

Πίστωση 6 μονάδες ECTS

Διδάσκων: Α. Κάκας

Στόχοι Κατανόηση της εξέλιξης της Λογικής από αρχαιοτάτων χρόνων μέσα από μια σύγχρονη αντίληψη που απορρέει από τις ανάγκες της Πληροφορικής και ειδικά της Τεχνητής Νοημοσύνης. Κατανόηση της σχέσης της Λογικής του Αριστοτέλη με ηθικές αξίες και την ηθική των μηχανών Τεχνητής Νοημοσύνης.

Περιεχόμενο Θεμελιώδεις έννοιες συλλογισμού και λογικής από τον Αριστοτέλη. Διάκριση αποδεικτικού και διαλεκτικού συλλογισμού (στον Αριστοτέλη). Σύνδεση των δύο ειδών συλλογισμού με τις ανάγκες της Πληροφορικής χθες και σήμερα. Από την Αριστοτελική Λογική στη Λογική του Boole και την Ψηφιακή Λογική. Διαλεκτική Επιχειρηματολογία από τον Αριστοτέλη στο σήμερα και η σχέση της με την υπολογιστική επιχειρηματολογία στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Η συλλογική του Αριστοτέλη ως πλαίσιο Λογικής και πλαίσιο Υπολογισμού. Αυστηρή συλλογιστική και συλλογιστική ανθρώπου. Αυτοματοποίηση συλλογιστικής και Γνωστική Υπολογιστική Επιχειρηματολογίας. Σχέση της Λογικής του Αριστοτέλη με ηθικές αξίες και την ηθική των μηχανών Τεχνητής Νοημοσύνης. Πρακτικός συλλογισμός και πλαίσιο ηθικής συμπεριφοράς ανθρώπων και μηχανών.

Προαπαιτούμενα: ---------------

Βιβλιογραφία:

  1. Αριστοτέλης, Όργανον, και Ηθικά Νικομάχεια.
  2. H. White, M. Shenefelt: If A Then B: How the World Discovered logic, Columbia University Press, 2013.
  3. ΕΕ AI HLEG, Ευρωπαϊκός Κώδικας «Ηθικής και Αξιόπιστης Τεχνητής Νοημοσύνης», 2019
  4. B.J. Gross et al., Embedded EthiCS: Integrating Ethics Across CS Education, Communications of the ACM, Vol62 (No 8), pp 54-61, 2019

Μέθοδοι διδασκαλίας Διαλέξεις (3 ώρες εβδομαδιαίως).

Αξιολόγηση Τελική εξέταση (50%) και σειρά εργασιών (50%).

ΕΠΛ 031 Εισαγωγή στον Προγραμματισμό

Τύπος Υποχρεωτικό (για τους φοιτητές του Τμήματος ΜΑΣ)

Επίπεδο Προπτυχιακό

Εξάμηνο Χειμερινό

Πίστωση 7 μονάδες ECTS

Διδάσκων ……………

Στόχοι Εισαγωγή στις βασικές αρχές προγραμματισμού με έμφαση το δομημένο προγραμματισμό, την αφαιρετικότητα, και τη σχεδίαση, υλοποίηση, έλεγχο και απο-σφαλμάτωση αρθρωτών προγραμμάτων. Εφαρμογή των αρχών αυτών μέσω της γλώσσας προγραμματισμού FORTRAN 90/95.

Περιεχόμενο Ηλεκτρονικοί υπολογιστές και δυαδικό σύστημα. Υλικό και λογισμικό. Κύκλος ανάπτυξης προγράμματος, αλγόριθμοι και διαγράμματα ροής. Αλφάβητο και σύνταξη της FORTRAN. Τελεστές. Δομές επιλογής και επανάληψης. Πίνακες. Διαδικασίες. Αναδρομή. Φορμαρισμένη είσοδος-έξοδος. Αρχεία. Δυναμικά δεδομένα.

Προαπαιτούμενα: ---------------

Βιβλιογραφία:

  1. Δ. Ματαράς, Φ. Κουτελιέρης, Προγραμματισμός Fortran 90/95 για Επιστήμονες και Μηχανικούς, Εκδόσεις ΤΖΙΟΛΑ, 2003.

Μέθοδοι διδασκαλίας Διαλέξεις (3 ώρες εβδομαδιαίως), Φροντιστήριο (1 ώρα εβδομαδιαίως) και Εργαστήριο (1.5 ώρες εβδομαδιαίως).

Αξιολόγηση Τελική εξέταση, ενδιάμεση εξέταση, κατ’ οίκον εργασία (προγραμματιστικές και θεωρητικές ασκήσεις) και διαγνωστικά.

ΕΠΛ 032 Προγραμματισμός Μεθόδων Επίλυσης Προβλημάτων

Τύπος Υποχρεωτικό (για φοιτητές των τμημάτων ΔΕΔΔ και ΛOΧ)

Επίπεδο Προπτυχιακό

Εξάμηνο Εαρινό

Πίστωση 6 μονάδες ECTS

Διδάσκων: ……………….

Στόχοι Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές πέραν του Τμήματος Πληροφορικής και στοχεύει να διδάξει δομημένο προγραμματισμό, αφαιρετικότητα στη σχεδίαση, υλοποίηση, έλεγχο, και αποσφαλμάτωση αρθρωτών προγραμμάτων.

Περιεχόμενο Βασικές αρχές προγραμματισμού με έμφαση στο δομημένο προγραμμα τισμό, την αφαιρετικότητα και τη σχεδίαση, υλοποίηση, έλεγχο, και αποσφαλμάτωση αρθρωτών προγραμμάτων. Εξάσκηση και εμπέδωσησε μία κοινή γλώσσα προγραμματισμού, όπως π.χ., C ή Python.

Προαπαιτούμενα ------------

Βιβλιογραφία:

Μέθοδοι διδασκαλίας Διαλέξεις (3 ώρες εβδομαδιαίως) και Φροντιστήριο/Εργαστήριο (1.5 ώρες εβδομαδιαίως).

Αξιολόγηση Τελική εξέταση, ενδιάμεση εξέταση και κατ’ οίκον εργασία.

ΕΠΛ 033 Εισαγωγή στον Προγραμματισμό για Μηχανικούς

Τύπος: Υποχρεωτικό (για φοιτητές του Τμήματος ΠΠΜ)

Επίπεδο: Προπτυχιακό

Εξάμηνο: Χειμερινό

Πίστωση: 5 μονάδες ECTS

Διδάσκων: ………………

Στόχοι: Μάθηση μεθόδων λύσης προβλημάτων μέσω προγραμματισμού. Θεμελίωση βασικών αρχών προγραμματισμού, αλγοριθμικών τεχνικών και δομών προγραμμάτων, σχεδίαση, υλοποίηση, δοκιμή και αποσφαλμάτωση αρθρωτών προγραμμάτων. Εφαρμογή των βασικών αρχών μέσω της γλώσσας προγραμματισμού C.

Περιεχόμενο: Βασικές αρχές προγραμματισμού με έμφαση στο δομημένο προγραμματισμό, την αφαιρετικότητα και τη σχεδίαση, υλοποίηση, έλεγχο και αποσφαλμάτωση αρθρωτών προγραμμάτων. Πρακτική εξάσκηση με εμπέδωση σε μια κοινή γλώσσα προγραμματισμού, όπως, π.χ., C.

Προαπαιτούμενα: ---------------

Βιβλιογραφία:

Μέθοδοι διδασκαλίας: Διαλέξεις (3 ώρες εβδομαδιαίως) και Εργαστήριο (1.5 ώρες εβδομαδιαίως).

Αξιολόγηση: Τελική εξέταση, ενδιάμεσες εξετάσεις και κατ’ οίκον εργασία (περιλαμβανομένων προγραμματιστικών ασκήσεων).

ΕΠΛ 034 Εισαγωγή στον Προγραμματισμό για Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς και Μηχανικούς Υπολογιστών

Τύπος: Υποχρεωτικό (για τους φοιτητές του Τμήματος ΗΜΥ)

Επίπεδο: Προπτυχιακό

Εξάμηνο: Εαρινό

Πίστωση: 7 μονάδες ECTS

Διδάσκων: ……………….

Στόχοι: Μάθηση μεθόδων λύσης προβλημάτων μέσω προγραμματισμού. Απόκτηση επιδεξιοτήτων στην επίλυση προβλημάτων με διαδικαστικό τρόπο και η θεμελίωση της αλγοριθμικής σκέψης. Θεμελίωση βασικών αρχών προγραμματισμού, αλγοριθμικών τεχνικών και δομών προγραμμάτων. Σχεδίαση, υλοποίηση, δοκιμή και αποσφαλμάτωση αρθρωτών προγραμμάτων. Κατανόηση των σημαντικών εννοιών της αφαιρετικότητας προγράμματος και αφαιρετικότητας δεδομένων. Εφαρμογή των βασικών αρχών μέσω της γλώσσας προγραμματισμού C.

Περιεχόμενο: Εισαγωγή στους υπολογιστές και τις γλώσσες προγραμματισμού. Επίλυση προβλημάτων και προγραμματισμός, προδιαγραφή προβλήματος, αλγόριθμοι και προγράμματα, μεθοδολογία προοδευτικής εκλέπτυνσης, αφαιρετικότητα προγράμματος και δεδομένων. Διεργασία ανάπτυξης λογισμικού, σχεδίαση από πάνω προς τα κάτω, διάσπαση προβλήματος, επαναχρησιμοποίηση, στρατηγικές δοκιμής και αποσφαλμάτωσης. Μεταβλητές: ονομασίες, τιμές, διευθύνσεις, βασικοί τύποι (αριθμοί, χαρακτήρες, λογικές τιμές), τελεστές και εκφράσεις, σταθερές, χρήση βιβλιοθηκών. Λειτουργίες εισόδου/εξόδου. Διαδικασίες (συναρτήσεις), παράμετροι, κλήσεις, ορίσματα, πέρασμα δια τιμής ή διευθύνσεως. Ροή προγράμματος, κανόνες εμβέλειας ονομασιών, διάρκεια ζωής μεταβλητών/κλήσεων διαδικασιών, κατάσταση προγράμματος. Διαδικασιακός προγραμματισμός, αλγοριθμικές δομές (ακολουθία, επιλογή, επανάληψη, αναδρομικότητα), μνήμη. Σύνθετοι και απαριθμητοί τύποι δεδομένων, πίνακες (μονοδιάστατοι και πολυδιάστατοι), δομές και εγγραφές, δείκτες (μεταβλητές τύπου δείκτη, τελεστές διεύθυνσης και έμμεσης αναφοράς, αριθμητική δεικτών, πίνακες και δείκτες, δείκτες και συναρτήσεις). Εισαγωγή στη δυναμική δέσμευση μνήμης.

Προαπαιτούμενα: ---------------

Βιβλιογραφία:

  1. J. R. Hanly, E. B. Koffman, Problem Solving and Program Design in C, 4th Edition, Addison-Wesley, 2003.
  2. B. W. Kernighan, D. M. Ritchie, Η Γλώσσα Προγραμματισμού C, Δεύτερη Έκδοση, Εκδόσεις ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ, 1990.

Μέθοδοι Διδασκαλίας: Διαλέξεις (3 ώρες εβδομαδιαίως), Εργαστήριο (1.5 ώρες εβδομαδιαίως) και Φροντιστήριο (1 ώρα εβδομαδιαίως).

Αξιολόγηση: Τελική εξέταση, ενδιάμεση εξέταση και κατ’ οίκον εργασία (προγραμματιστικές ασκήσεις) και διαγνωστικά.

ΕΠΛ 035 Δομές Δεδομένων και Αλγόριθμοι για Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς και Μηχανικούς Υπολογιστών

Τύπος: Υποχρεωτικό (για τους φοιτητές του Τμήματος ΗΜΥ)

Επίπεδο: Προπτυχιακό

Εξάμηνο: Χειμερινό

Πίστωση: 7 μονάδες ECTS

Διδάσκων:  ………………

Στόχοι: Μελέτη των μεθόδων οργάνωσης πληροφοριών, των αλγορίθμων που τις δημιουργούν και τις μετασχηματίζουν και της ανάλυσης της πολυπλοκότητας αλγορίθμων. Εξοικείωση με δομές δεδομένων και αλγορίθμων επεξεργασίας τους, εκτίμηση της σημασίας της προσεκτικής οργάνωσης πληροφοριών για την αποδοτική διερεύνηση και μεταποίηση τους, ανάπτυξη δεξιοτήτων σχεδιασμού και υλοποίησης αλγορίθμων που ελαχιστοποιούν το χρόνο εκτέλεση τους και το χώρο που χρησιμοποιούν και εξοικείωση με τεχνικές ανάλυσης της αποδοτικότητας αλγορίθμων.

Περιεχόμενο: Προχωρημένες αρχές προγραμματισμού βασισμένες στην γλώσσα προγραμματισμού C: Αναδρομή, Δομές, Δείκτες και αποδοτική διαχείριση μνήμης και αρχείων. Ενδόμνημη παράσταση δομών δεδομένων. Τύποι δεδομένων και αφηρημένοι τύποι δεδομένων. Πολυπλοκότητα αλγόριθμων και ανάλυση μέσης και χείριστης περίπτωσης. Γραμμικές Δομές Δεδομένων: Λίστες, Στοίβα και Ουρά με χρήση διαδοχικής και δυναμικής δέσμευσης μνήμης. Εφαρμογές στοιβών και συνδεδεμένων λιστών. Αλγόριθμοι ταξινόμησης SelectionSort, InsertionSort, MergeSort, QuickSort και BucketSort. Δενδρικές Δομές Δεδομένων: Δυαδικά Δένδρα, Δυαδικά Δένδρα Αναζήτησης, Ισοζυγισμένα δένδρα, Β-δένδρα. Ουρές Προτεραιότητας και Σωροί. Γράφοι: αναπαράσταση, αλγόριθμοι επεξεργασίας, αλγόριθμοι τοπολογικής ταξινόμησης και διάσχισης. Τεχνικές κατακερματισμού, συναρτήσεις κατακερματισμού και μέθοδοι διαχείρισης συγκρούσεων.

Προαπαιτούμενα: ΕΠΛ 034

Βιβλιογραφία:

  1. R. F. Gilberg, B. A. Fourouzan, Data Structures: A Pseudocode Approach with C, Second Edition, Thomson Publishing.
  2. K. N. King, C Programming: A Modern Approach, Second Edition,W. W. Norton & Company, 2008.
  3. Ν. Μισυρλής, Δομές Δεδομένων με C.
  4. M. A. Weiss, Data Structures and Algorithm Analysis in C, Addison Wesley, 1996.

Μέθοδοι Διδασκαλίας: Διαλέξεις (3 ώρες εβδομαδιαίως), Φροντιστήριο (1 ώρα εβδομαδιαίως) και Εργαστήριο (1.5 ώρες εβδομαδιαίως).

Αξιολόγηση: Τελική εξέταση, ενδιάμεση εξέταση και κατ’ οίκον εργασία (προγραμματιστικές και θεωρητικές).

ΕΠΛ041 Ηλεκτρονική Υγεία και Ιατρική Πληροφορική

Τύπος: Υποχρεωτικό (για τους φοιτητές της Ιατρικής Σχολής)

Επίπεδο: Προπτυχιακό

Εξάμηνο: Χειμερινό

Πίστωση: 6 μονάδες ECTS

Διδάσκων: ..................

Στόχοι: Εισαγωγή του ιατρού του μέλλοντος στο νέο κόσμο πραγμάτων της ηλεκτρονικής υγείας (ηΥγείας) και της Ιατρικής Πληροφορικής σε τοπικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Εμπέδωση του νομοθετικού και κοινωνικού πλαισίου της ηΥγείας. Επεξήγηση της ασθενο-κεντρικής προσέγγισης της ιατρικής πρακτικής ως προαπαιτούμενο για επιτυχή υλοποίηση της ηΥγείας. Αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχουν οι τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών στην ιατρική και κλινική πράξη κυρίως μέσα από τη μοντελοποίηση της ιατρικής πρακτικής, των διαδικασιών και της γνώσης. Διαχείριση, προτυποποίηση, παρουσίαση και χρήση των ιατρικών δεδομένων για πραγμάτωση της ηΥγείας.

Περιεχόμενο: Εισαγωγή των όρων της υγείας και του πλαισίου λειτουργίας της. Νομοθετικό ρυθμιστικό και κοινωνικό υπόβαθρο. Μέθοδοι για την αξιοποίηση της πληροφορικής για την εξόρυξη ιατρικών πληροφοριών και δεδομένων από βάσεις γνώσης, δεδομένων και ιατρικών πληροφοριών. Εφαρμογές συστημάτων πληροφορικής που χρησιμοποιούνται για τη διακίνηση της ιατρικής γνώσης, τη διαχείριση της ιατρικής πληροφορίας, την ενδεδειγμένη χρήση ενός ηλεκτρονικού φακέλου του πολίτη για ασθενείς και τη στήριξη μιας ιατρικής απόφασης. Εκτενής αναφορά στο νομικό πλαίσιο που ρυθμίζει την πρακτική αυτή, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές και διεθνείς οδηγίες.

Προαπαιτούμενα: -------------

Βιβλιογραφία:

Δεν υπάρχει ένα βιβλίο το οποίο να καλύπτει όλη την ύλη που αναμένεται να διδαχθεί στο μάθημα. Θα γίνεται εκτενής χρήση του Διαδικτύου ακόμη και στην αίθουσα διδασκαλίας. Τα πιο κάτω βιβλία συστήνονται.

  1. Δ. Κουτσούρης, Σ. Παυλόπουλος, Α. Πρέντζα, Εισαγωγή στη Βιοϊατρική Τεχνολογία και Ανάλυση Ιατρικών Συστημάτων, Εκδόσεις Τζιόλα, 2003.
  2. E. H. Shortliffe, J. J. Cimino (Eds.), Biomedical Informatics: Computer Applications in Health Care and Biomedicine, Springer Verlag; 3rd edition, 2006.
  3. Εκτενής χρήση του διαδικτύου και ηλεκτρονικών βιβλιοθηκών.

Μέθοδοι διδασκαλίας: Διαλέξεις/παρουσιάσεις (3 ώρες εβδομαδιαίως), Φροντιστήριο (1 ώρα εβδομαδιαίως), Συζητήσεις/παρουσιάσεις, Δομημένες επισκέψεις σε νοσοκομειακές κλινικές για συλλογή δεδομένων και διερεύνηση των τρόπων αξιοποίησής τους από το ιατρικό προσωπικό.

Αξιολόγηση: Τελική εξέταση, ενδιάμεση εξέταση και κατ’ οίκον εργασία (μελέτες ή/και ασκήσεις).

ΕΠΛ042 Σεμινάρια Ηλεκτρονικής Υγείας

Τύπος: Υποχρεωτικό (για τους φοιτητές της Ιατρικής Σχολής)

Επίπεδο: Προπτυχιακό

Εξάμηνο: Εαρινό

Πίστωση: 2 μονάδες ECTS

Διδάσκων: ..................

Στόχοι: Εξοικείωση του φοιτητή με τις τεχνολογίες της πληροφορικής και των επικοινωνιών (ΤΠΕ) και η πρακτική τους εφαρμογή στην ιατρική και κλινική πράξη. Απόκτηση εμπειριών μέσα από την παράθεση πρακτικών που έχουν υιοθετηθεί από καταξιωμένους ιατρούς που έχουν κάνει πράξη την ηλεκτρονική υγεία. Παρακολούθηση πρακτικών όπως εφαρμογών σε μονάδα εντατικής θεραπείας, λαπαροσκοπικών επεμβάσεων, εγχειρήσεων, ρομποτικών επεμβάσεων, τηλεδιαγνώσεων, τηλεπαρακολουθήσεων, και ζωντανής καταγραφής και αξιοποίησης σχετικών βάσεων ιατρικών δεδομένων. Προβληματισμός του φοιτητή με το τι μέλλει γενέσθαι στον χώρο της ιατρικής εφόσον οι ΤΠΕ θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται.

Περιεχόμενο: Επιλεγμένες παρουσιάσεις/διαλέξεις από τουλάχιστον έξι ιατρούς, που θα επιλέγονται ανάλογα με το θέμα και με την διαθεσιμότητα τους, από την Κύπρο και το εξωτερικό. Ενδέχεται να χρησιμοποιηθούν και μέσα τηλεδιάσκεψης για ζωντανές παρουσιάσεις και επικοινωνία με τον ιατρό για συζήτηση και επίλυση αποριών. Όταν είναι εφικτό θα δοθεί και η δυνατότητα για επιτόπου επίσκεψη των φοιτητών σε ιατρική μονάδα.

Προαπαιτούμενα: ΕΠΛ 041

Βιβλιογραφία:

Δεν υπάρχει ένα βιβλίο το οποίο να καλύπτει την ύλη που αναμένεται να διδαχθεί στο μάθημα. Οι παρουσιαστές θα προτείνουν ανάλογα, σχετική βιβλιογραφία που θα είναι διαθέσιμη στο διαδίκτυο.

Μέθοδοι διδασκαλίας: Διαλέξεις/παρουσιάσεις/συζητήσεις (2 ώρες ανά δύο εβδομάδες), Δυνατότητα δομημένων επισκέψεων σε νοσοκομειακές κλινικές σε συνεννόηση με τους παρουσιαστές.

Αξιολόγηση: Γραπτές εξετάσεις και κατ’ οίκον εργασία (ατομική και ομαδική εργασία).

Φροντιστήριο (1 ώρα εβδομαδιαίως)